سفرای رژیم صهیونیستی و فلسطین در نیجریه باید شرایط را برای پایان دادن به خصومت ها فراهم کنند

در حالی که مایکل فریمن، سفیر اسرائیل، اصرار دارد که حماس باید از بین برود تا صلح حاکم شود، همتای فلسطینی او در نیجریه نیز تاکید دارد تحقیق در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تنها راه حل برای صلح پایدار در منطقه آشفته سرزمین های اشغالی است.

مرکز توسعه رسانه ای نیجریه ((MCD):

سفرای رژیم صهیونیستی و فلسطین در نیجریه باید شرایط را برای پایان دادن به خصومت ها فراهم کنند

در حالی که مایکل فریمن، سفیر اسرائیل، اصرار دارد که حماس باید از بین برود تا صلح حاکم شود، همتای فلسطینی او در نیجریه نیز تاکید دارد تحقیق در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تنها راه حل برای صلح پایدار در منطقه آشفته سرزمین های اشغالی است.

اگرچه هر دو سفیر با توجه جایگاه خود در شرایط فعلی به نظر می رسند بی‌تأثیر در این تحولات هستند ، اما آنها تعهد خود را به همزیستی مسالمت آمیز اعلام کردند.

این تعهد در حالی انجام می شود که هزاران تلفات در هر دو طرف  موجب شکاف در جنگ جاری ثبت شده است.

این دو برای چهارمین وبینار ژئوپلیتیک با موضوع «جنگ اسرائیل و حماس و راه رو به جلو» برگزار شد ، دعوت شده بودند تا این دو دیپلمات دیدگاه خودشان را در این خصوص بیان کنند.

این رویداد که توسط مرکز توسعه رسانه ای (MCD) با همکاری رادیو دموکراسی غرب آفریقا (WADR) که مکان آن در غنا است ، در در ابوجا پایتخت نیجریه برگزار شد . این تلاش مشترک  توانست علاوه بر سفیران اسرائیل و فلسطین در نیجریه ، آراء و نظرات اندیشمندان برجسته در سراسر آفریقا را نیز حول این موضوع گرد هم آورد .

فریمن، سفیر رژیم صهیونیستی در نیجریه و نماینده دائم این کشور در اتحادیه همکاری اقتصادی  آفریقا(ECOWAS) تعهد خود را به همزیستی مسالمت آمیز ابراز کرد. او بر رفتار غیرانسانی حماس تاکید کرد و از قتل‌ها، کشتار خانواده‌ها و اقدامات وحشتناک تجاوز جنسی علیه زنان توسط حماس ابراز تأسف کرد. فریمن نسبت به امتناع حماس از آزاد کردن گروگان‌هایی که در جریان درگیری‌ها گرفته شده بودند، ابراز نگرانی کرد و ابعاد حملات و تأثیر آن بر مذاکرات صلح را توضیح داد.

وی گفت: ما شاهد یک واقعیت دلخراش هستیم که کودکان در حضور والدین خود بی رحمانه کشته می شوند و والدین در برابر فرزندان خود به طرز فجیعی به قتل می رسند. این سطح از وحشیگری حتی از جنایات داعش نیز فراتر است. حماس، در اقدامی غرورآمیز، این حمله هولناک را تلویزیونی پخش کرد و آشکارا قصد خود را برای تکرار آن اعلام کرد.

برای اسرائیل، اولویت ما تضمین این است که حماس دیگر چنین جنایاتی را مرتکب نشود. توقف آتش یک احتمال است، اما آزادی قربانیان ربوده شده غیرقابل مذاکره است. اگر حماس واقعاً خواهان پایان درگیری است، باید متعهد به توقف بلندمدت شود، نه توقف موقت برای گروه‌بندی مجدد و حملات بعدی.

هدف فعلی حماس افزایش تعداد تلفات علیه اسرائیل است. آنها دارای امکانات مخفی و سلاح هستند و حتی تروریست هایی که از بیمارستان ها تسلیم می شوند تاکتیک های موذیانه خود را آشکار می کنند. فراخوان آنها برای آتش بس ریشه در نیت واقعی ندارد، بلکه در کلمات راهبردی فاقد صداقت است.»

فریمن با پرداختن به مسیر صلح، ملاحظات کلیدی از جمله محکومیت وقایع 7 اکتبر، پایان دادن به آموزش کودکان برای کشتن یهودیان و به رسمیت شناختن قوم یهود را بیان کرد. وی بر لزوم ایستادگی رهبران فلسطینی در برابر اقدامات حماس، آزادی گروگان ها و پذیرش سازش برای صلح تأکید کرد.

فریمن در پاسخ به اتهامات مربوط به تلفات غیرنظامیان، آن را به عنوان واقعیت ناگوار جنگ تصدیق کرد اما بر تلاش های اسرائیل برای ایجاد مناطق امن و به حداقل رساندن تلفات تاکید کرد.

عبدالله ابوشاوش، سفیر فلسطین در نیجریه، در واکنش به تعهد فلسطینیان به صلح، تأکید کرد. وی تاکید کرد که فلسطینیان از یهودیان نفرت ندارند، بلکه نگران افکار غالب در رهبری اسرائیل هستند. شاوش به وقایع تاریخی پرداخت و تنش ها را به سال 1917 گره زد و اتهامات مربوط به تجاوز جنسی را رد و بر تعهد به حقیقت و گفتگو تاکید کرد.

وی گفت: شهرک نشینان اسرائیلی مسئول اقدامات هولناک سوزاندن و دفن فلسطینیان هستند. ادعای تجاوز به عنف برخلاف واقعیت بی اساس و غیر واقعی است.

ما تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن فلسطینیان و کوچ اجباری و بی خانمان کردن ما از سرزمینمان، مبارزه‌ای که به سال 1917 برمی‌گردد، مقاوم هستیم و تسلیم نخواهیم شد. اعتراف ما به حق زندگی مردم اسرائیل مترادف با آموزش نفرت نسبت به یهودیان نیست. چنین ادعاهایی بی اساس است.

شاوش در جستجوی راه‌حل، کمیسیون تحقیق را پیشنهاد کرد که به طور مستقل ادعاهای هر دو طرف را بررسی کند. او خواستار مشارکت اتحادیه آفریقا و دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) برای رسیدگی به آنچه جنایات جنگی مرتکب شده توسط اسرائیل می‌شود، شد.

خانم شوشانا کیتس جاسکول، یک فعال آمریکایی-اسرائیلی، نگرانی عمیق خود را نسبت به عواقب پس از جنگ، به ویژه تأثیر آن بر زنان و دختران ابراز کرد. جاسکول گریان تأثیرات اسرائیل را پس از حمله توصیف کرد و فاش کرد که مردم هر روز برای مراسم خاکسپاری داوطلب می شوند، زیرا والدین فرزندان خود را دفن می کنند.

معاون سابق نماینده دائم نیجریه در سازمان ملل متحد، با سخنرانی در مورد «دیپلماسی نیجریه و چشم‌انداز حل و فصل مناقشه»، بر راه حل دو کشوری اصرار کرد. سرکی خاطرنشان کرد که مواضع نیجریه و آفریقا این است که فلسطینی‌ها مستحق حقوق دولتی هستند و خواستار «تقویت نقش‌های سازمان ملل» و همچنین اجرای کامل قطعنامه سازمان ملل در سال 1947 شد.»

وی افزود: نیجریه و آفریقا باید از فلسطین بخواهند که به عضویت کامل سازمان ملل متحد درآید و حقوق فلسطین را به عنوان کشوری در مرز 1967 به رسمیت بشناسد.

خانم اگنس جان توماسی، مدیر ایستگاه WADR، در سخنرانی خوشامدگویی خود، بر ضایعه عمیقی که هر دو طرف تجربه کرده اند، تأکید کرد و از وحدت از طریق گفتگو حمایت و آن را راهی به سوی صلح واقعی دانست.

"راه رسیدن به صلح پایدار ممکن است چالش برانگیز باشد، اما غیر قابل تصور نیست."

 جان توماسی گفت، "بیایید با هم پل هایی برای همزیستی مسالمت آمیز بسازیم، زیرا جهان واقعاً به صلح نیاز دارد."

وبینار با این درک مشترک به پایان رسید که راه رسیدن به صلح پایدار ممکن است چالش برانگیز باشد اما غیرقابل عبور نیست. تعهد ابراز شده توسط اسرائیل و فلسطین، همراه با مشارکت اعضاء، گامی مهم در جهت تقویت تفاهم و جستجوی راه حل هایی برای صلح پایدار است.

منابع:

https://www.arise.tv/gaza-war-israeli-and-palestinian-envoys-to-nigeria-lay-bare-conditions-to-end-hostilities/

کد خبر 20880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =